T N T . C O M . P L

Do sprawnego działania samochodu niezbędne jest oczywiście odpowiednie paliwo. Na rynku mamy naprawdę wiele odmian paliw konwencjonalnych oraz alternatywnych. Kierowcy coraz częściej skłaniają się ku ekologicznym rozwiązaniom – szczególnie Ci, którzy zajmują się transportem. Jak wygląda sytuacja ciężarówek napędzanych cng i lpg? Czym jest CNG I LPG? Tego dowiesz się w niniejszym artykule.

Czym jest CNG i dlaczego nie jest one tak popularne?

CNG to naturalny gaz ziemny sprężony do 20 MPa (megapaskali), który składa się w około 97% z metanu. Może on służyć do napędzania silników spalania wewnętrznego – z zapłonem iskrowym i samoczynnym. Wiemy już, co to cng, ale dlaczego nie jest one ono popularne? Koszt instalacji gazu do napędzania silników jest dość wysoki. Zbiornik przeznaczony do CNG musi być trwalszy, ponieważ gaz jest wtłaczany do niego w postaci sprężonej. Cena instalacji wynosi około 5 tysięcy złotych. Poza tym, użytkowanie samochodów na CNG wcale nie jest tańsze niż samochodów z dieselem, dlatego jego instalacja nie ma ekonomicznego uzasadnienia. Co prawda naprawa silnika diesla jest droższa (wtryskiwacze, dwumasowe koło zamachowe itd.), ale tak naprawdę trudno przewidzieć po jakim przebiegu będą konieczne. Jeśli chodzi o porównanie kosztów względem wersji benzynowej CNG, jest ono bardziej opłacalne dopiero po przejechaniu około 160 tysięcy km. W Polsce posiadamy aktualnie 24 ogólnodostępnych stacji CNG, a w przygotowaniu są już kolejne. Cena CNG na stacji wynosi obecnie około 13,05 zł/kg. 

CNG vs LPG – czyli jakie są różnice między nimi?

Oba paliwa są paliwami gazowymi i znajdują zastosowanie jako napęd dla samochód posiadających silniki spalinowe. Istnieje jednak wiele różnic między CNG a LPG. 

Zestawienie CNG vs LPG:

  1. CNG jest gazem ziemnym o wiele czystszym od LPG i bardziej ekologicznym dla środowiska. W motoryzacji jest stosowany w postaci wysoko sprężonego gazu. Butle nabija się gazem sprężonym, a spalanie gazu zieje się po poprzednim rozprężeniu go z 200 barow do 1 bara. 
  2. LPG to mieszanina węglowodorów pochodzenia naftowego – połączenie propanu, butanu i ropy naftowej. LPG jest stosowany w postaci skroplonej, a zmiana stanu skupienia następuje w momencie spalania. 

Ciekawostka – istnieje jeszcze coś takiego jak gaz LNG, czyli skroplona forma gazu ziemnego CNG. Gaz ten skrapla się głównie ze względu na cele transportowe, ponieważ skroplony gaz jest dużo łatwiejszy w transportowaniu.

Jaka jest przewaga LPG i CNG nad konwencjonalnymi paliwami?

Wiele osób, zastanawiających się nad instalacją LPG i CNG zastanawia się, jakie są tego zalety i w czym są one lepsze od konwencjonalnych paliw. Fachowcy mówią o tym, że CNG jest jednym z najbezpieczniejszych paliw, ponieważ temperatura zapłonu ziemnego jest dużo wyższa niż benzyny czy diesla. CNG jest lżejszy od powietrza, a w razie rozszczelnienia instalacji bardzo szybko się ulatnia. Poza tym, sprężony gaz ziemny nie generuje tyle hałasu i zmniejsza go w porównaniu z konwencjonalnymi paliwami od 3 do nawet 7 decybeli. CNG jest ekologiczne, więc ma swoje przywileje. Kierowcy używający sprężonego gazu w krajach europejskich mogą liczyć na darmowe parkingi i możliwość korzystania z pasów ruchu dla autobusów. LPG jest paliwem bardzo czystym i trwałym. Ma dużą liczbę oktanową i małą emisje spalin. Nie wytwarza także osadów zanieczyszczających olej silnikowy. 

Czy transport przemysłowy korzysta z paliw alternatywnych?

Od dłuższego czasu panuje nowa era zasilania w transporcie. Benzyna i diesel jest zastąpiony przez biopaliwa, gaz, energię elektryczną oraz wodór. Aktualnie transport przemysłowy wciąż korzysta z benzyny i diesla, ale liczba samochodów napędzanych tymi paliwami maleje. Coraz częściej na ulicach widzimy transporty napędzane skroplonym gazem ziemny, sprężonym gazem ziemnym, wodorem a także LPG. Marka shell widzi ogromny potencjał inwestowania w Polsce w skroplony gaz ziemny, jeżeli chodzi o transport. Polska należy do flot samochodów ciężarowych i transportu ciężarowego, więc to bardzo ważny krok ku ekologii.